Бъдещето на киното: 3D принтирани декори

Броени дни ни делят от 89-те награди на филмовата академия на САЩ. Добрите новини, свързани с българската следа, ни карат да се вълнуваме повече от обичайното. Вчера стана ясно, че на вече състоялата се през уикенда церемония по връчването на наградите „Оскар“ за технологични постижения в киното за 2017 г. русенецът Владимир Койлазов, съосновател на българската компания Chaos Group, бе отличен за софтуера V-Ray, който има основна роля в усъвършенстването на 3D визуализациите в киното. Очакваме с нетърпение и представянето на номинирания за Оскар късометражен филм Сляпата вайша на Теодор Ушев, по едноименния разказ на Георги Господинов и с музика на Никола Груев-Kottarashky.

Ето защо сме на филмова вълна. Чудили ли сте се как се правят декори в Холивуд? Каква е най-адекватната и търсена технология, за да се създават сложни и удивителни модели бързо и икономично? Как се изграждат реалистични мечове на ръка, например? Според професионално ангажираните в тази област 3D принтираните декори все повече навлизат в кино и телевизионната индустрия.

По принцип декорите се изработват с помощта на скулптуриране и традиционните методи за производство. Основният калъп се оформя от пяна или глина. Художественият екип по специални ефекти ползва калъпите, за да добавя съответните нужни материали според случая – метал, пластмаса или дърво. Но това е на път да бъде радикално променено.

Творческият директор и специалист по визуални ефекти Майкъл фан Кестерен за първи път изпробва технологията на 3D принтирането през 2010 г., когато работи по създаването на декори за филм в Южна Африка и по-специално за дизайна на оръжията. Доволен от резултата, от бързината и прецизността на изпълнението, Майкъл се опитва да наложи този подход при изпълнението на поръчки и в Лондон. Отнема му значително време да убеди свои колеги и сътрудници в качествата и ползите на 3D принтерите и накрая просто си купува един, за да им покаже нагледно колко по-адаптивни, бързо реагиращи и рентабилни са тези машини. Майкъл стартира своя 3D експериментален път с Ultimaker 2, а наскоро е взел по-новата версия Ultimaker 2+  , като споделя, че е голям фен на изключително фините слоеве и надеждност.

Първоначалното недоверие и притеснение по повод 3D принтерите и как те ще заменят традиционните производствени методи и ще превърнат ръчният труд на артиситите в отживелица, всъщност се оказва неоснователен. Напротив. Това, което се случва е, че всъщност принтерите допълват и доразвиват традиционните подходи и изграждането на по-добри модели. В допълнение те предоставят повече време за творчество и експерименти, като поемат с лекота досадните и времеемки задачи.

В наши дни 3D принтерите са незаменима част от съоръженията на Холивуд и техните художествени отдели. Когато техническите референции и рисунки пристигнат от арт директора стартира истинската интересна работа по производството на декори. Майкъл например се старае да рисува идеите си през деня, а през нощта да се случва 3D отпечатването им. На сутринта принтираните части отиват при екипа за почистване и сглобяване на модели, или за самостоятелно ползване, или като част от по-голям елемент. Често единствено е необходима една малка част, която да завърши по най-перфектния начин големият декор. Ако на снимачната площадка нещо се счупи или са нужни още копия – това е лесно. Принтерите са готови да отреагират по вече зададените модели.

Следващият път, когато гледате някоя от любимите си фантастики, обърнете внимание на декорите – може би тяхната магия достига до вас благодарение на любезното съдействие на изключително квалифицирани и талантливи моделиери, скулптори, и 3D принтери…

/Тази история е базирана на статия в Ultimaker/

Вашият коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван Задължителните полета са отбелязани с *