Преди осем години Тарик Риаз работи в инженерна консултантска компания в Абу Даби, ОАЕ. Съпругата му, бременна с първото им дете, открива, че венчалната ѝ халка е започнала да я стяга, тъй като пръстите ѝ са се подули по време на бременността. Тя помолила Тарик да измисли решение, някакъв дизайнерски трик, който да позволи на пръстена да се разширява според промените на тялото ѝ. Идеята за разтегателен, красив и висококачествен пръстен останала в съзнанието на Риаз. Той започнал да носи пръстена на работа всеки ден, да скицира идеи в свободното си време и да прави проучвания в началните курсове по производство на бижута.
За да запълни празнината в знанията си, Риаз започва да попива всички възможни знания, посещавайки курсове по целия свят на теми като разпознаване на скъпоценни камъни, монтиране на скъпоценни камъни един до друг, проектиране на оптимално отражение и пречупване на светлината от повърхността на скъпоценния камък, металургия и процеси на леене. Той подхожда към всички тях с мисленето на инженер, знаейки, че чрез изследвания и целенасочена практика може да овладее тази нова форма на изкуство.
Бързо прототипиране с 3D принтиране
По време на онлайн проучвания Тарик започва да вижда различни кампании в Kickstarter и малки бижутерски фирми, които използват 3D принтиране за създаване на прототипи и производство на бижута. Вдъхновен от това Тарик си купува евтин 3D принтер за 3D принтиране с пластмасови нишки (по FDM технология) и започва да отпечатва груби прототипи на своя разтегателен пръстен, за да получи осезаемо доказателство на концепцията.
С този първоначален прототип в ръка Риаз пътува до производители в Банкок, Бали и Япония, изцяло съсредоточен върху проекта, който се е превърнал в негова страст. Въпреки че първоначално тези утвърдени производители на бижута не смятат, че случаят му си заслужава, в крайна сметка той намира леярна, която приема CAD проектите му и грубия прототип на пръстена му.
“Тогава за първи път видях каква неразделна роля може да играе 3D принтерът, особено когато започваш от нулата”.
Използването на 3D принтиране за създаване на прототипи спестява на Риаз огромно количество време, а за един нов собственик на бизнес времето е пари, особено в бижутерийната индустрия, където един скъпоценен камък може да струва пет пъти повече от самия 3D принтер. Бариерите за навлизане на пазара са изключително високи, както по отношение на разходите, така и на техническите познания.
“3D принтирането е хлябът и маслото на бизнеса. Той ми помогна в научноизследователската и развойната дейност, като можех да видя готовия продукт, без да се налага да го отливам в 18-каратово злато. Той ми спести тези разходи в началото, когато бюджетът ми беше ограничен.”

„Form 3 дава възможност на хора като мен, които не разполагат с големи средства, да започнат работа. Успях да експериментирам с нови смоли, да използвам нова тава, след което да премина към следващата фаза.“
Производство при високи скорости
Когато Риаз работи върху първия пръстен, сватбената халка на съпругата си, той е разочарован от темпото на производство в традиционните бижутерии, които посещава. Той посещава дизайнер, който започва да изработва восъчен модел, а производството на груб прототип отнема часове. След това минавали дни преди да бъде готова цялата част за отливане. Сега, с помощта на своя принтер, Риаз е в състояние да прави бързи промени, което е неразделна част от неговия процес. Той споделя: “Отнема ден и нощ. Сега отпечатвам няколко пръстена за три часа, а докато приключа със сглобяването и обработката им, следващите четири са готови. Това променя играта. Пускам ги за принтиране дистанционно от вкъщи и когато стигна до студиото, те вече ме чакат”.
Глобално признание
Риаз е спечелил 16 награди за своите дизайни, включително наградата American Top Jewelers Award за изделия под 5000 долара, най-високата цена през 2021 г. в Международния конкурс за дизайн на перли, наградата Cindy Edelstein Memorial Emerging Designer of the Year за 2021 г., наградата JCK Best Statement Piece за 2021 г. и две награди American Gem Traders Association Spectrum. Той е представен в топ подкаста за луксозни бижута, Couture, и ще бъде представен в списанието JCK през 2022 г.
В индустрия, в която повечето бижутери усвояват занаята си в продължение на десетилетия чрез изучаване на традиционни техники, често от ръцете на родители, баби и дядовци или ментори, Риаз проправя нетрадиционен път. Неговият инженерен и изследователски начин на мислене създава коренно различен процес от този на повечето дизайнери, ориентирани към изкуството. Той превръща този начин на мислене в предимство, създавайки дизайни, постижими само чрез изчерпателен, методичен подход към тестването, итерациите и сглобяването.

Съчетаването на техническия опит със страстта към творчеството води до глобален успех и Риаз ще продължи да разчита на принтерите, когато производството му се увеличи, като сам споделя: “За създаване на прототипи не мисля, че има по-добър инструмент от този. Той спестява толкова много време, че когато премина към директно леене и производство, може би ще си взема още три принтера.”
Риаз смята, че стереолитографските принтери на Formlabs са допринесли за неговия успех, като казва: “Аз съм много техничен човек. След дълги проучвания избрах Form 2. Това напълно промени всичко. Form 2, а сега и Form 3+ са неразделна част от това, което правя, успехът ми нямаше да е възможен без тях.